SALAM ZIARAH KE PORTAL CIKGU AZMAN

Isnin, 16 Julai 2012

SEMINAR KEIBUBAPAAN MENANGANI ISU LGBT (LESBIAN,GAY, BISEKSUAL DAN TRANSGENDER)

Pada 15 Julai 2012 (Sabtu) yang lalu, Tuan Pengetua, Penolong Kanan, dua orang guru bimbingan dan kaunseling serta seorang guru PJK serta wakil PIBG SMK Ungku Aziz teah menghadiri satu seminar yang bertajuk Seminar Keibubapaan Menangani LGBP di Dewan Sekolah Menengah Sains Kuala Selangor. Seminar ini telah dianjurkan oleh Yayasan Guru Malaysia Berhad dan Majlis Pemaufakatan PIBG Sekolah-sekolah Putrajaya.
       Antara objektif seminar ini ialah memberi pendedahan dan maklumat kepada peserta mengenai pengertian perlakuan LGBT, simptom-simptomnya serta pendekatan terbaik bagi membendung penularan budaya ini. Selain itu, seminar ini juga diharapkan boleh memberi kesedaran kepada peserta tentang pengaruh perlakuan LGBT yang semakin membimbangkan dalam cara hidup masyarakat dewasa ini. Objektif yang terakhir yang ingin dicapai ialah melebarluaskan program ini dalam ruang lingkup sekolah masing-masing dengan menyampaikan maklumat mengenai isu LGBT ini kepada ibu bapa.
       Pendekatan yang digunakan dalam seminar ini ialah dengan memberi pendedahan kepada peserta mengenai maklumat-maklumat berkaitan perlakuan LGBT ini. Selain itu, pendekatan yang turut sama digunakan semasa seminar ini ialah memberi pendedahan kepada peserta mengenai sejarah dan kesan perlakuan LGBT dalam senario kes di Indonesia. Pendekatan yang terakhir yang digunakan ialah melalui perkongsian pengalaman dengan individu yang pernah terjebak dalam gejala gay dan transdender.
       Seminar ini dimulakan dengan overiew tentang tajuk ini oleh Tuan Haji Hushim bin Haji Salleh dari Husim Motivational and Counselling Consultancy. Selepas itu, dalam sesi yang kedua, telah diadakan forum perkongsian pengalaman bekas Gay dan Transgender. Sesi yang terakhir ialah Sejarah, Kesan LGBT dalam Konteks Indonesia oleh Dr Adian bin Husaini.
        Seminar ini diakhiri dengan rumusan seminar oleh Dato' Haji Shahlan bin Haji Ismail, Pengerusi Majlis Permaufakatan PIBG Sekolah-sekolah Putrajaya. Sebelum majlis berakhir, Tuan Haji Mohd Ruslan bin Sarmin, Guru Bimbngan dan Kaunseling SMK Ungku Aziz telah terpilih mewakili para peserta seminar bagi daerah Sabak Bernam dan Kuala Selangor telah membacakan rosolusi perseta seminar dan telah diserahkan kepada YBerbahagia Dato' Haji Shahlan Haji Ismail.

2 ulasan:

  1. salamualaikum,,,,ana sokong tindakan ini,,,ana bercadang utk meluaskan bahana hubungan sejenis ini di facebook..ana harap anta dapat join ana... banyak yg ana perlu belajar dari anta... email facebook ana : razi_raziman@yahoo.com .... syukran

    BalasPadam